Vandaag ga ik het hebben over geloven in... Anno 2017 is geloven in een God of Iets, niet zo vanzelfsprekend meer. Wat er rondom ons allemaal gebeurd, zogezegd in naam van... Het is niet moeilijk dan, dat mensen ietwat sceptisch staan tegenover het Geloof.
Wat houdt geloven nu juist in?
Geloven is in mijn ogen het vertrouwen hebben dat er daar boven iemand of iets is die er altijd is en je altijd steunt. Geloven is dat alles met een reden gebeurt en dat iemand of iets daar wel een verklaring voor heeft. Geloven is dat toeval niet altijd gewoon toeval is, maar dat iemand of iets ervoor zorgt dat dit gebeurt. Geloven is ook geloven dat iemand of iets ervoor zal zorgen dat een slechte of moeilijke situatie wel zal voorbij gaan.
Wie is God?
God is denk ik iemand die verschillende gedaantes kan aannemen aangepast aan de religie en ook verschillende namen draagt. Ik denk dat dit door de verschillende culturen, waarden en normen gegroeid is, dat Hij overal een andere naam draagt en er anders uitziet. Door de jaren heen heeft dan elke cultuur zijn eigen verhaal ervan gemaakt en normen en waarden aan toegevoegd, waar ze vandaag de dag zich nog aan vasthouden (doctrinele dimensie). Het is iemand heel vergevingsgezind. Zolang je berouw toont ben je terug welkom.
Persoonlijk vind ik het lastig om te geloven dat Hij echt bestaat. Doch is een klein stukje in mezelf dat mij doet twijfelen en wilt laten geloven dat Hij of Iets er echt is.
Hetgene wat mij het meeste aantrekt in het Geloof is de mythologische dimensie ervan. Van kinds af aan was ik al verzot op de verhalen. Het laat alles tot leven komen en trekt je mee in de tijd van toen. Het geeft een houvast hoe alles is ontstaan, maar leert je ook heel belangrijke waarden en normen. Eén van de vele verhalen die ik me nog steeds herinner is deze van "De barmhartige samaritaan". (
Lc 10, 25-37)
Jezus vertelde een verhaal:
"Er was eens een man die op reis ging van Jeruzalem naar Jericho.
Onderweg werd hij overvallen door rovers.
Ze namen zijn geld af, sloegen en mishandelden hem.
Dan lieten ze hem liggen.
Er kwam een priester langs.
Hij zag de gewonde man liggen, maar liep verder.
Dan kwam er een leviet, een ijverige tempelbediende, langs.
Ook hij zag de gewonde man liggen, maar liep in een boog om hem heen.
Toen kwam er een Samaritaan langs.
De joden vonden Samaritanen geen goede mensen,
omdat ze zogezegd geen goede gelovigen waren.
Maar de Samaritaan stopte, en kreeg medelijden met hem.
Hij verzorgde zijn wonden, en zette hem op zijn eigen ezel.
Hij bracht hem naar een herberg, en zei tegen de waard:
"Hier is geld, verzorg deze man heel goed."
Jezus vroeg:
"Wie van de drie was goed voor de gewonde?"
Iemand antwoordde:
"Degene die hem verzorgd heeft."
Jezus zei:
"Doe dan vanaf nu zoals de Samaritaan en zorg goed voor je naaste."
Ik vind dit zo'n mooi verhaal omdat dit ons als kind geleerd heeft dat we anderen moeten helpen.We mogen ons hier nooit te goed voor voelen, want op een dag ben jij het misschien die hulp nodig heeft. Door al deze verhalen te horen als kind heeft dit ons gevormd als mens, tot de persoon die we nu zijn. Dit vind ik het mooie aan een religie.
Interessant artikel
Ik kwam een interessant artikel tegen in verband met dit thema, namelijk "Linkse kerk is niet progressief maar conservatief". Het komt uit "De Morgen" van 27 september 2017.
Foto 1. Religieus symbool. |
Het gaat erover dat er beslist is om OCMW-personeel religieuze symbolen te laten dragen en dit valt niet bij iedereen in goede aarde. Vlaams parlementslid voor N-VA Lorin Parys schrijft hierbij een brief naar de betrokken politieke partijen. Hierin vermeld ze dat dit mensen kan benadelen, maar ook dat dit niet klopt dat het nu wel kan.
Hieronder een citaat van Vlaams parlementslid voor N-VA Lorin Parys:
Het principe is simpel. De dienstverlening van de overheid moet neutraal zijn en ook zo ervaren worden. Een klant van het OCMW heeft geen andere keuze. Voor ons geen kruisbeeld, keppeltje of vergiet van de pastafari aan het loket. En dus ook geen hoofddoek. Want wat moet iemand met een homoseksuele geaardheid denken als hij aan de balie komt en zijn probleem moet uitleggen aan iemand die middels haar kleding de indruk wekt dat ze homoseksualiteit niet tolereert? Zo maak je het moeilijker om hulp te zoeken (Loryn Parys, 2017).
Ik vind dat ze hier een heel goed punt heeft. Mensen gaan naar het OCMW voor hulp en ik ben er van overtuigd dat gelijk welk religieus symbool of dat nu van de Islam, het Jodendom,... is dat dit mensen afschrikt. Dit is toch het laatste wat je wilt als je in de dienstverlening werkt?!
Er zijn wel meerdere jobs waar je kledingsvoorschriften hebt. Als garagist draag je een overal, als politieagent een uniform, als manager formele kleding,... Als in de kledingsvoorschriften van uw gewenste job staat dat je bepaalde dingen niet kan dragen of moet dragen, dan hoort dit gewoon bij de job vind ik. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je jouw job goed kan uitvoeren en als religieuze symbolen dat zouden kunnen belemmeren, dan draag je deze niet. In je privé draag je wat je wilt, maar op je werk dien je de kledingsvoorschriften te respecteren.
Groetjes Droima
Bronnen:
Lc 10, 25-37. (s.d.). De barmhartige samaritaam. Geraadpleegd via http://www.nabbi.be/junior-bijbel/content.php?ID=1431
Parys L. (2017, 27 september). Linkse kerk is niet progressief maar conservatief. De Morgen, p. 30. Geraadpleegd via http://academic.gopress.be
Religieus symbool. Geraadpleegd via
http://www.mo.be/opinie/de-moslima-moet-niet-bevrijd-worden-onze-samenleving-wel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten