Dag lezer(s)
We beginnen vandaag met de video "Children see, children do". In deze video zie je kinderen letterlijk volwassenen na doen. Als volwasenne zijn we er ons nog te weinig van bewust dat kinderen ons gedrag kopiëren. Wanneer wij roepen als we boos zijn, gaan kinderen dit ook doen. Hoe kunnen wij dan verwachten dat ze rustig en kalm vertellen wat er scheelt? Wij moeten onze verantwoordelijkheid opnemen en ons gedrag aanpassen wanneer we in de buurt van kinderen zijn.
Vandaag kreeg ik de vraag of je als mens voor meer verantwoordelijk bent, dan enkel het eigen leven. Op het eerste zicht zou ik zeggen, dat je natuurlijk alleen verantwoordelijk kan zijn voor je eigen leven en ook enkel daarvoor verantwoording zou moeten kunnen afleggen. Als je dan verder begint te denken, dan klopt het wel dat je verantwoordelijk bent voor je eigen leven, maar ook verantwoordelijk bent voor jouw invloed op anderen hun leven.
Bijvoorbeeld als je als ouder racistisch bent en dat ook uit waar je kind bij is, dan gaat je kind dat overnemen. Als iemand zijn boodschappen laat vallen, wanneer je langsloopt met je kind en je helpt die persoon, dan gaat je kind dat later ook makkelijker uit zichzelf doen.
We hebben allemaal invloed op elkaars leven, waardoor we allemaal een stukje verantwoordelijkheid dragen voor de ander. Dan heb ik het over vriendelijkheid, respect,... en niet over (gruwelijke) daden. Bij dat laatste is de persoon zelf verantwoordelijk en niemand anders!
Hierbij vond ik een passend artikel over een dodelijk vluchtmisdrijf. Een man die twee tieners van de weg heeft gemaaid en vluchtmisdrijf heeft gepleegd. Eén van de jongens is overleden aan zijn verwondingen.
Wij dragen allemaal verantwoordelijkheid over onze eigen kinderen, hoe oud deze ook zijn. Je hebt ze mee gemaakt tot de persoon die ze de dag vandaag zijn, maar dat wilt niet zeggen dat je als ouder beschuldigt kunt worden als je kind vluchtmisdrijf pleegt. De enige persoon die daar verantwoordelijk voor is, is de dader zelf. Deze man zal zijn hele leven moeten leven met het feit dat er iemand dood is door zijn daden. Gruwelijk! De man is zich dan pas gaan aangeven, wanneer zijn vriend hem niet wou helpen met het herstellen van zijn wagen. Chapeau voor die vriend!! Die nam zijn verantwoordelijkheid dat hij dit niet vond kunnen en er geen deel van uit wou maken. Deze actie heeft duidelijk ook invloed gehad, want daarna heeft de dader zich aangegeven. Belga. (2017, 20 april).
Wat stimuleert mensen om het goede te doen?
Een van de dingen die ons stimuleert is onze levensbeschouwing, want deze geeft aan wat mensen mogen doen en niet mogen doen.Ook ons ideaalbeeld, onze kijk op de wereld, op de mens en de maatschappij en de waarden en normen van de maatschappij stimuleren ons. Wat we ook doen, we gaan altijd rekening houden met deze 3 elementen of dat nu bewust of onbewust is.
Wederzijds respect
Mijn belangrijkste waarde is respect. Dit is ook de waarde die ik aan de kleuters wil doorgeven wanneer ik voor de klas sta. Het klinkt als een evidentie om respect te hebben voor elkaar, voor materiaal en voor de natuur, maar dat is het niet.
Vroeger werd respect afgedwongen, maar dat is niet de manier waarop je respect krijgt. Respect krijg je wanneer je elkaar naar waarde schat. Je krijgt geen respect van een kind wanneer je in de klas een tiran bent of wanneer je alles toelaat. Respect krijg je wanneer de regels duidelijk zijn en je elkaars grenzen respecteert. Respect houdt ook in dat wanneer een kind aangeeft dat het niet graag opgepakt wordt, dat je zijn grenzen respecteert en dat dan ook niet doet.
Ook respect voor materiaal is heel belangrijk. Leren dat je niets mag stukmaken, alles terug op zijn plaats leggen, materiaal gebruiken waar het voor dient, goed zorgen voor materiaal dat je leent of gebruikt,...
Respect voor de natuur houdt dan weer in dat we leren sorteren, geen afval op de grond gooien, geen blaadjes van de struiken trekken, lief zijn voor de dieren, geen grondstoffen verspillen,...
Wederzijds respect is niet alleen belangrijk tussen leerkracht en leerling, maar in alle relaties. Het is de belangrijkste bouwsteen om een goede relatie te hebben. Het is de fundering/de basis om de volgende bouwsteen te kunnen plaatsen. Bij een goede relatie komen er alsmaar bouwstenen bij tot je een relatie hebt zo sterk als een huis! In zo'n relatie met wederzijds respect heeft iedereen recht op zijn/haar mening of die nu overeenkomt met de ander of niet, respecteer je elkaars grenzen,... Wanneer dit ontbreekt, dan zal er geen goede relatie zijn, geen verbondenheid en zullen beide partijen zich hier niet goed in voelen. Dit kan zich uiten in een onveilig gevoel, een gevoel van wantrouwen, niet jezelf kunnen zijn, onzekerheid, angsten,...
Groetjes Droima
Bronnen:
Belga. (2017, 20 april). Celstraf en rijverbod voor dodelijk
vluchtmisdrijf. De Standaard. Geraadpleegd via
http://academic.gopress.be/nl/search-article
Napcan foundation (2006, 6 december). Children see, children do. Geraadpleegd via https://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU
Thema's
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Is de mogelijkheid tot euthanasie positief of negatief?
Dag lezer(s) Ik las een artikel in De Morgen over een mama die haar dochter verloor aan zelfmoord. Ze stelt zich hierin toch vragen over d...
-
Dag lezer(s), Vandaag kwam ik een paar video's tegen die ik jullie graag zou tonen. Het gaat over een man die aan een publiek uitlegt...
-
Dag lezer(s) Hieronder vind je het derde idee van prof. Paul Verhaeghe, uit zijn lezing: De gevolgen van neoliberalisme. "Onderwi...
-
Dag lezer(s), Aan de hand van de Post-Kritische Geloofschaal (PKG) ben ik te weten gekomen in welke mate ik al dan niet zou geloven. Hier...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten