Vandaag zou ik met jullie een artikel willen bespreken uit Klasse. Het gaat over het al dan niet afschaffen van huiswerk.
Huiswerk |
Mijn mening:
Ik zou niet gaan voor het afschaffen van huiswerk maar het drastisch verminderen van huiswerk. Ik bedoel dan ook in de klas. Er wordt te veel druk gelegd op de kinderen door en in de klas en thuis te moeten studeren. Maak de lessen leuker dan worden ze beter onthouden en geef ze individueel werk in de klas. Er moet beter gedifferentieerd worden in de klas waardoor iedereen uitgedaagd wordt op zijn niveau en dit kan perfect in het individuele werk. De kinderen kunnen zich zo zien groeien, zonder de bijhorende tijdsdruk.
Huiwerk is nodig, daar ben ik van overtuigd en dan vooral naar de latere schoolcarrière toe. Het lijkt mij te lastig om in het middelbaar voor de eerste keer huiswerk te krijgen en dan ineens zoveel moeten kunnen verwerken. Ik heb het al zien opkomen in verschillende scholen, dat er langzaam wordt opgebouwd met de hoeveelheid huiswerk, maar ook hoeveel dagen van de week ze huiswerk hebben. Hele goede regel vind ik dat en vooral omdat bij deze regel, geen huiswerk op woensdag of in het weekend wordt gegeven. Die dagen zijn gekend als de dagen van de hobby's en de ontspanning en daarop dient een kind niet met school bezig te zijn. Laat een kind alstublieft kind zijn, het gaat al zo snel!
Praktisch etisch model:
Twee voorwaarden:
1. Grondhouding
- Echtheid: Ik vind huiswerk belangrijk voor later, maar met mate. Kinderen moeten kinderen kunnen zijn.
- Empathie: Kinderen zijn na school echt wel toe aan spelen met vrienden, familie, hobby's en hun hoofd staat niet naar werken voor school. Ze hebben nood aan ontspanning.
- Aanvaarding: Huiswerk maken is niet voor ieder kind zo gemakkelijk. Sommige kinderen hebben nood aan hulp bij het maken van het huiswerk.
2. Dialoog voeren met de betrokkenen
De docent en de psychiater geven hun mening en komen uit op het afschaffen van huiswerk. Ouders zijn niet aan het woord, maar die zullen ongetwijfeld s' avonds andere dingen willen doen, dan hun kinderen helpen met huiswerk. Ook kinderen hun mening horen we niet in dit artikel. Al kunnen we dit ongetwijfeld wel raden, dat kinderen zo weinig mogelijk huiswerk willen om meer vrije tijd te hebben.
Vier aandachtspunten:
1. De situatie analyseren
Huiswerk legt een enorme druk op de kinderen en hun ouders en zou volgens de docent en psychiater beter afgeschaft worden. Ouders zijn hier niet aan het woord, maar laten in het dagelijks leven, maar al te graag weten dat ze liever een afschaffing willen, alsook de kinderen.
2. Handelingsmogelijkheden onderzoeken
In het artikel stellen ze voor om geen huiswerk mee te geven naar huis, maar de schooldag af te sluiten met een huiswerkmoment. Andere mogelijkheden kunnen zijn: minder huiswerk op een beperkt aantal dagen, digitaal aan de hand van spelletjes, in spelvorm,... Als de ouders mogen meedenken komen er waarschijnlijk nog geweldige ideeën.
3. Motieven verhelderen
De docent en de psychiater vinden dat huiswerk voor te veel stress en frustratie zorgt bij kind en ouder(s), dat ouders te veel belast worden met het huiswerk van hun kinderen en dat huiswerk de achterstand vergroot.
Je hebt zoveel verschillende soorten kinderen, want ieder kind is uniek. Niet iedereen leert dus evensnel en maakt dus ook snel zijn huiswerk. Huiswerk is nodig, dat wel, maar de hoeveelheid kan aangepast worden en ook de manier waarop. Ze moeten echt wel leren plannen, organiseren en leren.
4. Effecten inschatten
- Huiswerkmoment op het einde van de schooldag: Het positieve is dat kinderen onmiddellijk feedback krijgen van de leerkracht, misschien zelf kunnen verbeteren met een correctiesleutel, meer vrije tijd hebben,... Negatief punt hieraan is dat kinderen die trager zijn, misschien niet genoeg tijd hebben om hun huiswerk te kunnen maken in de klas, waardoor dat van de tragere leerlingen weer wat vrije tijd wordt afgenomen, mits ze thuis moeten verder werken.
- Minder huiswerk op een beperkt aantal dagen: Het positieve daarvan is dat kinderen meer vrije tijd hebben en ook gemotiveerder zullen zijn, wanneer ze dan eens huiswerk hebben. Het negatieve ervan is dat sommige kinderen misschien te weinig worden uitgedaagd, maar dat kan opgelost worden door vrijblijvende taken.
- Digitaal aan de hand van spelletjes: Het positieve is dat kinderen spelenderwijs leren en het ook leuker vinden om huiswerk te maken. Negatieve punt is dan dat het op de computer is, wat niet iedereen heeft en dat kinderen dan weer voor een scherm zitten wat niet goed is voor de ogen.
- In spelvorm: Het positieve is dat kinderen spelederwijs leren en graag hun huiswerk zullen maken. Negatieve punt is dan weer dat het veel werk is voor de juf/meester, maar spelletjes soms/vaak met twee worden gespeeld en dus de ouders weer worden belast.
- Geen huiswerk: Het positieve is dat wanneer school stopt, het ook effectief stopt. Dan hebben ze meer tijd voor vrije tijd. Negatieve punt is dat kinderen niet leren plannen, organiseren, leren zodat ze dit later kunnen toepassen. Sommige kinderen zullen zonder huiswerk misschien niet genoeg kunnen oefenen, waardoor ze achterlopen. Dit kan wel opgelost worden met vrijblijvende oefeningen.
Kern van de etische reflectie: 3 evaluatiemomenten
1. Evaluatiemoment: intuïties uitspreken
We zullen nooit goed kunnen doen voor iedereen, maar er zijn dus weldegelijk andere mogelijkheden. Kinderen zijn gesteld op hun vrije tijd en dat zou niet aan de kant moeten geschoven worden door een gigantische stapel huiswerk.
2. Evaluatiemoment: normen verduidelijken
- Kinderen moeten op het einde van de rit de leerstof beheersen en kunnen toepassen, daardoor is een beetje huiswerk wel op zijn plaats. Zoniet kunnen ze niet over naar het volgende leerjaar.
- Kinderen hebben recht op vrije tijd, om zich te kunnen ontplooien.
- Kinderen moeten kind kunnen zijn.
- Ouders willen ook op het einde van de dag een beetje ontspannen en dat gaat niet als er huiswerk op het menu staat, liever gebruiken ze die tijd om iets met de kinderen te doen.
- Het welbevinden van elk kind staat centraal en vandaar uit moet de situatie bekeken worden.
Groetjes Droima
Bronnen:
Beerens N. (2015, 24 juni). Huiswerk afschaffen. Klasse. Geraadpleegd via https://www.klasse.be/3609/
Huiswerk. Geraadpleegd via http://www.nijenkamp.nl/les-almelo/huiswerkbegeleiding.html
Op de school van onze kinderen krijgen ze weinig huiswerk mee naar huis. School stopt om 15u. Er worden ook naschoolse activiteiten georganiseerd. Muziek en beweging voor kleuters. Typlessen, extra franse les, een uur studie,..
BeantwoordenVerwijderenWeinig huiswerk en gelotiveerd personeel die de lessen op verschillende manieren aanbrengen stimuleren de leerlingen en doordat school om 15u gedaan is, hebben leerlingen tijd om op het gemak hun huiswerk te maken en tegelijk is er tijd genoeg voor hun hobbys of sport. Ik vind dit wel een goeie tussenoplossing. Huiswerk afschaffen lijkt me ook niet ideaal. Maar kinderen teveel huiswerk geven is enkel frustrerend voor hen, en voor de ouders. En waarschijnlijk ook voor de leerkrachten..
Om 15u al gedaan met school, dat moet niet makkelijk zijn om die elke dag op tijd te kunnen halen. Maar zoals je zegt, hebben ze dan wel meer tijd voor andere dingen. Wat leuk dat jouw school zoveel naschoolse activiteiten aanbiedt. Dat zou voor vele ouders al een oplossing zijn en er ook voor zorgen dat meer kinderen hun dagelijkse beweging hebben denk ik dan. De inspanning en ontspanning moet toch een beetje overeenkomen. Te veel huiswerk is nooit goed.
VerwijderenGroetjes Droima
Het wordt wel allemaal goed bekeken. De naschoolse opvang bevindt zich in een gebouw op het schoolterrein. Wat ik ook wel een groot voordeel vind. De woensdag hebben ze ook wel les tot 12u. Dat en de mindere/kortere pauzes compenseren de lestijd.
VerwijderenAls het zo geregeld is, klinkt het wel aanlokkelijk! Altijd handig wanneer de naschoolse opvang op de school zelf wordt georganiseerd. Als je het zo kan combineren, dat de lesdag korter is en de kinderen die niet meteen naar huis kunnen nog naschoolse activiteiten op school kunnen beleven, vind ik het een superuitvinding. Zo kunnen de kinderen van ouders die nog aan het werk zijn wanneer de school sluit, toch naschoolse activiteiten hebben. Top! Ik denk dat je er een goede school heb uitgekozen!
VerwijderenGroetjes Droima